تعریف برند

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، مارک، برند یا نمانام، یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌ کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.

برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌ است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه‌ها با برند یا مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم ‌گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.

برند:

همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.

برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.

موضوع وفاداری به برند از مهمترین موضوعات مورد توجه شرکت‌ها می‌باشد و شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص می‌باشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد.

در فارسی واژه مارک یا برند معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و برای مثال می‌گویند: «این مارک، اسم مارک دلخواه من است».نمانام‌های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌ کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند.

برند ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

 

   برند انفرادی:

   یک شرکت ممکن است بر اساس سیاستی تصمیم بگیرد برندهای مشخصی را برای هر یک از محصولات خود اقتباس کند .

   برند فامیلی:

   برند های فامیلی به محصولات خاص محدود می شود. اصطلاح برند فامیلی برمیگردد به یک نام تجاری که یک شرکت برای یکسری از محصولاتش اقتباس می کند.

   برند شرکت:

   وقتی یک شرکت تولید کننده محصولات متعددی می باشد این نوع برند شرکتی استفاده می شود. برای مثال نساجی مازندران، محصولات مهندسی ، شیمیایی و  غیره.

  ازجمله نکات مثبت یک برند خوب :

–     برند می بایست چیزی از هدف تولید محصول، کیفیت، منافع،استفاده ها و طرزعمل آن و غیره پیشنهاد کند.

–     برند باید ساده،کوتاه و دارای تلفظ ساده بوده و به خاطر سپردن آن آسان باشد. برای مثال: بی بی سی، نایک، بیک و .

–     برند باید به سادگی تبلیغ و شناسایی شود.

–     برند باید بخشی از یک حالت و طبیعت دائمی باشد.

–     برند باید ساده ، شفاف و جذاب باشد.

–     باید قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد.

–     باید مشخص و دقیق باشد.

–     باید دارای صدایی لذت بخش در هنگامی که آن را می شنوید باشد.

–     باید اقتصادی بوده و قابل تولید مجدد و تکثیر باشد.

–     باید اصل باشد ( غیر تقلیدی).

–     نباید به چندین گونه تلفظ شود.

–     نباید تهاجمی (به کسی یا چیزی) و یا اهانت آمیز باشد.

–     باید تصویر خوبی ایجاد کند.

–     نباید قدیمی و کهنه باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

دو × 4 =