ثبت شرکت ثبت اسناد

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سازمانی دولتی است که ثبت معاملات، شرکت‌ها، املاک و دارائی‌های شخصی اتباع ایران را عهده دار است. این سازمان با وظایف حقوقی و ساختار عملکرد مستقل، از نهادهای وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.

ثبت اسناد کشور وضایف زیر را عهده دار میباشد:

  1. ثبت املاک
  2. اجرای مفاد اسناد رسمی
  3. ثبت شرکت‌ها و علایم و اختراعات
  4. دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق[۲]

ثبت املاک سابقه‌ای طولانی دارد.

تاریخچه سازمان ثبت و اسناد:

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمانهای زیر مجموعه قوه قضائیه ایران است. رئیس این سازمان از سوی رئیس قوه قضائیه تعیین می‌شود و معاون قوه قضائیه به حساب می‌آید. حوزه ستادی این سازمان متشکل از چهار معاونت و تعدادی اداره کل است.

در مجموع حوزه کاری سازمان ثبت اسناد و املاک دو معاونت اسناد و املاک هستند.

دفاتر ازدواج و طلاق، دفاتر اسناد رسمی و نیز دفاتر مشاورین خودرو و مشاورین املاک در شهرهای مختلف ایران تحت نظارت سازمان ثبت اسناد کار می‌کنند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمانهای زیر مجموعه قوه قضائیه ایران است. رئیس این سازمان از سوی رئیس قوه قضائیه تعیین می‌شود و معاون قوه قضائیه به حساب می‌آید. حوزه ستادی این سازمان متشکل از چهار معاونت و تعدادی اداره کل است. در مجموع حوزه کاری و ارباب رجوع این سازمان در دو معاونت اسناد و املاک خلاصه می‌شود. دفاتر ازدواج و طلاق، دفاتر اسناد رسمی و نیز دفاتر مشاورین خودرو و مشاورین املاک در شهرهای مختلف ایران تحت نظارت سازمان ثبت اسناد کار می‌کنند…

نخستین بار در زمان ناصرالدین شاه قاجار فرمانی صادر شد که اداره ای تشکیل شود که مرجع ثبت اسناد بوده و موافق دولت های متمدنه تمبر زده و در دفاتر مخصوص ثبت وضبط گردید . پس از استقرار مشروطیت قانونی تحت عنوان قانون ثبت اسناد در ۱۳۹ماده تصویب شد.

در تاریخ ۲۱بهمن ۱۳۰۶قانون ثبت عمومی املاک در ۹ماده تصویب شد که در آن ثبت کلیه اموال غیر منقول را الزامی نمود وبرای تاخیر در تقاضا ثبت افزایش حق الثبت را مقرر داشته .

در تاریخ ۱۳بهمن ۱۳۰۷قانون تشکیل دفاتر اسناد رسمی در ۲۰ماده به تصویب رسید .

در سال ۱۳۵۲قانون تبدیل اداره کل ثبت اسناد واملاک به سازمان ثبت اسناد واملاک کشور تصویب شد .

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سازمانی است حاکمیتی و وابسته به قوه قضاییه، توسعه یافته، کارآمد و اثربخش که با برخورداری از مدیریت دانش محور، منابع انسانی کارآمد، ساختاری فراگیر و تحول گرا، با ظرفیت های غنی نرم افزاری و سخت افزاری، ضمن اجرای صحیح مأموریت و برنامه های خود با بهره گیری حداکثری از منابع در اختیار و فناوری های نوین و فرصت های محیطی، امکان ثبت و صدور اسناد رسمی، مالکیت های معنوی، شرکت های تجاری و مؤسسات غیرتجاری به صورت الکترونیک و برخط در محیط مجازی امن، سنددار نمودن تمام عرصه کشور در سیستم کاداستر در چارچوب قوانین و مقررات روزآمد، ساماندهی و با توسعه ثبت رسمی ضامن و حامی حقوق مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد بود.

مأموریت و اهداف بنیادین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، چشم انداز بیست ساله، برنامه های توسعه قوه قضاییه، مصوبات ریاست محترم قوه قضاییه و قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی مبتنی بر توسعه ثبت رسمی در کشور و تثبیت و حمایت از حقوق و مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور ارتقاء نظم حقوقی و کاهش دعاوی و استفاده حداکثری از فن آوری های نوین جهت افزایش ارایه خدمات ثبتی به نحو غیرحضوری است.

مهم ترین سیاست های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

  1. ایجاد تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به ذینفعان و کاهش مراجعات حضوری

  2. شفاف سازی و تثبیت حدود و اطلاعات مالکیت ها

  3. شفاف سازی نقل و انتقالات و معاملات رسمی

  4. توسعه کیفی و ارتقای سطح برخورداری های منابع انسانی

  5. ارتقای نظارت، بازرسی و پاسخگویی

  6. بازنگری و اصلاح قوانین، مقررات و استاندارد سازی رویه ها

  7. اطلاع رسانی و ارتقای سطح آگاهی های عمومی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

13 + 5 =