ثبت برند تجاری در ایران

اخذ گواهینامه ثبت نام تجاری یا همان «برند» یک سند معتبر با مزیت های گوناگون برای کسی است که آن را از اداره کل مالکیت صنعتی دریافت می کند.

افرادی که در کار تولید هستند و همچنین صاحبان مشاغل برای محصولات خود باید نامی انتخاب کند که مشتریان برای خرید و شناخت محصول به دنبال نام تجاری محصول باشند.

اساس شروع هر فعالیت یا تولید انتخاب نام تجاری و ثبت برند تجاری آن باعث میشود که سایر افراد از کپی آن جلوگیری کنند.

امروزه همه تولید کنندگان برند خود را به ثبت رسانده اند و شاید به فکر ثبت برند دوم یا سوم و…. برای محصولات خود باشند.

ثبت برند در تمامی رشته ها با کالاهای متفاوت در زمینه های بازرگانی، تولیدی، فروشگاهی و خدمات قابل اخذ می باشد که می تواند به طور مستقیم بر روی کالای قابل عرضه اعتبار بخشی کند و باعث حمایت و پشتیبانی دولت از صاحب برند میشود.

در صورت ثبت نام تجاری در صنف خود می توان انحصار را در اختیار خود گرفت و اجازه استفاده و کپی برداری را از رقبای خود را گرفت.در صورتی برندها دارای ارزش مالی می شوند که نکات آن رعایت شوند.

نشان تجاری یا لوگو باید در بردارنده و نشان دهنده ویژگی های محصول باشد و از طرح و رنگ و نقش های ساده ، قابل فهم و تخصصی در آن استفاده شود.

اسامی مشهور قابل ثبت نمی باشد و همچنین لوگو و برند تجاری انتخابی که %۵۰ مشابه یک برند دیگر با شد قایل ثبت نمیباشد.

برای ثبت علامت باید اظهارنامه به مرجع ثبت تسلیم شود.و بنابر قاعده و سیستم هرکسی زودتر اظهارنامه خود را تسلیم اداره علامت نماید حق ثبت علامت را خواهد داشت و تاریخ و زمان تسلیم اظهارنامه معیار اولویت و تقدم او نسبت به سایرین محسوب می شود .

بنابر اصل اولین کسی که اظهارنامه تسلیم میکند اولین متقاضی و ثبت کننده علامت محسوب می شود و کسی که مدعی خلاف این اصل باشد باید دلیل و مدرک و بینه ارائه نماید تا خلاف آن را اثبات نماید.

واژه های عام قابل ثبت نمیباشند.مثلا اگر شرکتی قصد ثبت برند تجاری ” میز ” را برای فروش این محصول دارد. تقاضانامه ی ثبت این نام تجاری مردود است چون کلمه ی “میز” واژه ی عام برای این محصول است .

برند تجاری یک آرم مشخص است که اجناس و خدمات مخصوصا که توسط شخص یا تشکیلات خاصی تولید را متمایز می‌کند. منشأ آن به زمان باستان بر می‌گردد؛ وقتی که صنعت گران امضاها یا علائم خود را روی آثار هنری و کاربردی خود چاپ می‌کردند. با گذشت سال ها سیستم های امروزی وآرم تجاری به جای این علامت قرار گرفتند. این نظام به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند که از کالاها و خدماتی که ماهیت و کیفیت آنها مورد نظرشان است و با آرم مخصوص مشخص شده‌اند، بهره بگیرند.

برند تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آنها، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

علامت های تجاری می‌توانند شامل نقاشی‌ها، سمبل‌ها، نقش‌های سه‌بعدی و بسته‌بندی کالاها، علائم سمعی مثل موسیقی یا اصوات، رایحه‌ها و یا رنگ‌هایی جهت معرفی ویژگی‌ها باشند.

مراحل ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقوقی:

  1. کپی مدارک شرکت (آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات (تغییر نام ، تغییر آدرس ، تغییر مدیرعامل شرکت )روزنامه تاسیس و تغییرات
  2. کپی مجوز های شرکت (پروانه بهره برداری ، جواز تاسیس )(در صورت نداشتن مجوز بنام شرکت اگر رئیس هیات مدیره یا مدیرعامل به صورت شخصی داشته باشند قابل قبول برای ثبت می باشد)
  3. کپی کارت بازرگانی ( بنام شرکت یا بنام مدیرعامل شرکت(
  4. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل شرکت
  5. یک نمونه از علامت مورد تقاضا ( در کادر ۱۰ در ۱۰ (
  6. مهر شرکت

مراحل ثبت علامت تجاری برای شخص حقیقی:

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی
  2. کپی جواز کسب یا مجوز فعالیت مرتبط در زمینه خدمات
  3. کپی کارت بازرگانی
  4. نمونه علامت تجاری در کادر ۱۰ در ۱۰

مراحل ثبت نام علامت تجاری برای شخص:

  1. کپی شناسنامه
  2. کپی کارت ملی
  3. کپی پروانه کسب
  4. نمونه برند طراحی شده ۶*۶
  5. ارائه کارت بازرگانی به نام خود شخص برای علامت تجاری که حروف لاتین بکار رفته است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

4 × 1 =