نام تجاری

یک نام تجاری یا برند یک نام، اصطلاح، علامت، نشان یا طرح یا ترکیبی از اینهاست که برای شناسایی کالا‌ها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالا‌ها و یا خدمات از کالا‌ها یا خدمات رقبا به‌کار می‌رود.

نام تجاری می‌تواند یک نام، یک علامت، نشان و یا سمبل دیگری باشد. فروشنده براساس قانون علامت تجاری این اختیار را دارد که همیشه از نام تجاری خود استفاده کند.

یک نام تجاری تعهد دائمی یک فروشنده را برای ارائه مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، مزایا و خدمات خاصی را به خریداران می‌رساند. بهترین نام‌های تجاری حاوی تضمین کیفیت هستند.

معیار های انتخاب نام تجاری:

نام تجاری باید مزایای محصول را توصیف کند؛ مانند تیغ تیز و دستمال لطیف که صفات برجسته را توصیف میکند.

  • مارک محصولات باید گیرا، گویا و رسا باشد و در خاطره‌ها بماند، مانند پودر برف، صابون عروس، اتومبیل سمند که برف سفیدی را، عروس پاکی را و سمند حرکت و سرعت را تداعی می‌کنند. معمولا هنگام انتخاب یک نام خاطره‌انگیز توسط یکی از رقبا ما نیز درصدد نام مشابهی برمی‌آییم.
  • مارک محصول باید مناسب با فعالیت شرکت با تصویر ذهنی‌ای از محصول باشد. مزه، زمزم، بهنوش و شادنوش بیان‌کننده گوارابودن و سلامت محصولات غذایی است.
  • سهولت تلفظ: تمام طبقات مختلف مصرف‌کنندگان احتمالی باید بتوانند به سهولت و بدون اشکال آن را به‌درستی تلفظ نمایند. به‌طوری که پس از مدتی جزو زبان مادی و روزمره ایشان گردد.
  • یاد ماندن: نام کالا باید طوری باشد که مردم به‌راحتی آن را به خاطر سپرده و در موقع لزوم فراموش ننمایند زیرا اگر در موقع خرید، نام کالا فراموش شده باشد، بسیاری از مردم به علت شرم از خرید صرف‌نظر می‌کنند و راضی نمی‌شوند مدتی وقت فروشنده را بگیرند تا با دادن علائمی نام آن را به‌یاد آورند.
  • سهولت تبلیغ: یکی از عوامل موثر در انتخاب نام، سهولت استعمال آن در تبلیغات است، هم از نظر شفاهی هم از نظر کتبی.

ثبت اسم تجاری اختیاری است مگر در مواردی که ثبت آن الزامی شناخته شود . بدین ترتیب تاجر می تواندبرای معرفی کالای خود از اسم تجاری استفاده کند .

گاهی نام تجاری کالا با اسم تجاری یا علامت ساخت آن ادغام و به یک شکل شده و برای شناساندن خود محصول به کارمی رود.

نام تجاری: نام یا نمادی است که برای فروش محصولات یا خدمات به کار برده می‌شود وهدف از ایجاد یک نام تجاری یا برند، فراتر از فروش کالاها یا خدمات است .

نام تجاری یا برند نام نمادی است که سازمان آن را با هدف ارزش‌آفرینی برای ذی‌نفعان خود به کار می‌برد.

اما مفهوم نام تجاری یا برند فراتر از یک نام و نشان تصویری است. یک نام تجاری یا برند متشکل از بسیاری از عناصر همچون حکایت‌هایی که با آن تداعی می‌شوند، خاطره‌ها و تجربیات آمیخته با این نام در ذهن افراد، ویژگی‌های استفاده کنندگان، موقعیت مکانی مراکز خرید و حتی قیمت است و آمیزه‌ای از تمامی این عناصر یک نام تجاری یا برند را ایجاد می کنند.

در واقع آزمودن یک نام تجاری، محک زدن میزان وفاداری است که ایجاد نموده است. اگر فرد با مخاطبان هدف خود رابطه قوی برقرار سازد، نام تجاری قدرتمند و تجارت پر رونقی خواهد داشت.

مزیت های ثبت علائم تجاری:

از علامت تجاری برای ایجاد تفاوت و تمایز بین محصولات مشابه و تولید کننده های مشابه استفاده می شود.

این علامت ها نوعی، ابزار برای بازاریابی محسوب می شوند که شهرت شرکت ها بر اساس آن صورت می گیرد و وجهه شرکت ها بر پایه ی آن ها شکل می گیرد.

در قرار داد های اعطای نمایندگی، این گزینه از مهم ترین ویژگی هایی است که باید قید شود.

در صورتی که شرکتی بتواند برند سازی موفقی داشته باشد، می توان برند وی را جزو دارایی های ارزشمند این شرکت به شمار آورد.

با برند خاص، شرکت ها ملزم می شوند که کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند تا نام و نشانشان موفق تر و ماندگار تر شود.

از برند و آرم تجاری برای در یافت گواهی و نشان استاندارد استفاده می شود.

شرکت ها برای دریافت تسهیلات نیاز به ارائه ی آرم تجاری خود دارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

4 × یک =