ساجات – سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی

ساجات یا به عبارتی “سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی” به عنوان بزرگ‌ترین سامانه اطلاعات پیمانکاران و مشاوران از اواخر سال ۱۳۸۸ از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شروع به کار کرده و در این مدت توانسته اطلاعات مفیدی را جمع آوری کند.

هدف از تشکیل سامانه ساجات تشخیص صلاحیت شرکت ها ، حذف دلالان در زمینه اخذ رتبه بندی پیمانکاران و مشاوران ، شفاف ‌سازی فعالیت پیمانکاران و مشاوران، جلوگیری از کاغذ بازی‌های اضافی و تسریع مراحل اخذ رتبه پیمانکاری و گرفتن رتبه مشاور است.

چنانچه تصمیمی در زمینه تغییرات شرکت ها گرفته شود، به عنوان مثال: تغییر نام شرکت، تغییر نشانی شرکت، تغییرات در هیئت‌مدیره، سال مالی، تغییر سرمایه، تغییر دارندگان حق امضا و… باید درخواست تغییرات شرکت به اداره کل ثبت شرکتها ارائه شود، سپس روزنامه‌ی رسمی، تغییرات انجام شده را در سامانه‌ ساجات قرار داده و یا به اطلاع مسئولین مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور برساند.
مراحل ثبت نام در سامانه ساجات

متقاضیان رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری و رتبه بندی شرکتهای مشاوره برای اخذ رتبه ابتدا باید طبق مراحل زیر در سایت ساجات به نشانی sajat.mporg.ir ثبت نام کنند:

مرحله اول: وارد کردن آدرس ایمیل متقاضی ثبت نام، جهت عضویت در سامانه ساجات
مرحله دوم: پر کردن تمام فیلدهایی که در کنار آن‌ها علامت تعجب قرمز رنگ وجود دارد الزامی است
مرحله سوم: پس از ثبت نام با وارد کردن شناسه کاربری و گذرواژه‌ای که به آدرس ایمیل وارد شده در مرحله اول، ارسال شده است، می‌توانید وارد سامانه تکمیل ثبت نام ساجات شوید که در این صفحه پنج قسمت کلی مشخصات مدیر عامل، مشخصات شرکت، مشخصات محل شرکت، الصاق فایل و کد امنیتی وجود دارد.
در وارد کردن مشخصات شرکت باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

شناسه ملی شرکت یک عدد ۱۱ رقمی است که با اعداد ۱۰ یا ۱۴ شروع می‌شود.

کد اقتصادی یک عدد ۱۲ رقمی است که با ۴۱ شروع می‌شود. شرکتهای تازه تاسیس باید برای اخذ کد اقتصادی خود به شعبه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.
در پر کردن اولین گواهینامه مورد تقاضا پس از ثبت نام باید به فعالیت شرکت در اساسنامه توجه شود.
در قسمت الصاق فایل می‌بایست صفحه اول اساسنامه یا اظهارنامه ثبت شرکت که در آن موضوع فعالیت و نام شرکت درج شده باشد، به صورت فایل jpg – jpeg – png یا gif آپلود شود.
در وارد کردن کد امنیتی زبان سیستم حتما باید En باشد.
مرحله چهارم: پس از کلیک بر روی گزینه‌ی ثبت، اطلاعات شرکت نمایش داده می شود که در قسمت پایین آن صاحبان امضاء مجاز شرکت باید این قسمت را امضا کنند و مهر شرکت زده شود.
مرحله پنجم: در آخرین مرحله دفتر نظام فنی و اجرایی با دریافت فرم ثبت نام، یک ایمیل به کاربر می‌فرستد که در آن از کاربر خواسته شده است تا حداکثر ظرف یک ماه، فرم نمایش داده شده را چاپ و پس از امضا آن و درج تاریخ و شماره، با پست سفارشی و یا پیشتاز به نشانی “تهران، میدان بهارستان، خیابان صفی علیشاه، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری” ارسال نماید.

مزایای استفاده از سامانه ساجات

پس از دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری توسط سامانه ساجات امکان حضور شرکت در مناقصه‌های دولتی وجود خواهد داشت.
جهت انعقاد قرارداد شرکتها با سایر موسسات، سازمان‌های دولتی و شرکتهای مختلف، باید برای ثبت و اخذ رتبه از طریق سامانه ساجات اقدام کرد و چنانچه شرکتی ثبت رتبه را انجام ندهد، نمی‌تواند با مراکز دولتی عقد قرارداد نماید.
شرکتها از طریق سامانه ساجات به رتبه بندی شرکت میان رقبا در زمینه صنعت و حرفه‌های مختلف می‌پردازند. به این ترتیب نقاط ضعف و قوت آن‌ها بهتر نشان داده می‌شود.
چنانچه شرکتی با استفاده از سامانه ساجات رتبه بندی خود را ثبت نماید، سرمایه‌گذار با آگاهی کامل از رتبه بندی شرکت مورد نظر و توان فنی و مالی آن‌ می‌تواند در انتخاب شرکت مناسب برای انجام پروژه خود تصمیم بهتری بگیرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای اجباری مشخص شده اند *

15 + سیزده =